Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren, hanteren wij de volgende uitgangspunten:
We streven ernaar dat onze school een plek is waar kinderen, leerkrachten en ouders graag zijn.
We gaan respectvol met elkaar om.
De school stimuleert de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Deze algemene uitgangspunten hebben we vertaald naar specifieke afspraken:
We staan op onze school geen geweld toe.
Pestgedrag wordt niet getolereerd.
We zorgen voor een ordelijke, veilige en kindvriendelijke leer- en leefomgeving.
Door middel van klassendiensten leren we kinderen verantwoordelijkheden te dragen.
We volgen de ontwikkeling van de kinderen met observaties en een leerlingvolgsysteem.
Gedragsprotocol
Tijdens de dagelijkse activiteiten letten we heel erg op hoe we met elkaar omgaan: leerlingen met leerlingen, maar ook leerkrachten met leerlingen. Iedereen moet met plezier naar school gaan. Door preventief te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en door de sociale verhoudingen in een groep in kaart te brengen, proberen we gewenst gedrag te stimuleren en pestgedrag te voorkomen. Natuurlijk is er geen garantie dat er nooit gepest wordt. Als er sprake is van pestgedrag, dan handelen wij volgens ons pestprotocol. Wij doen er alles aan om negatief gedrag te voorkomen; het protocol geeft de leerkracht handvatten om dit gedrag aan te pakken.
Schorsing en verwijdering
Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met de ouders. Een ernstig incident leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. In geval van een time-out wordt de leerling voor de rest van de dag de toegang tot de school ontzegd. Tenzij redelijke gronden zich daartegen verzetten, worden de ouders onmiddellijk van het incident en de time-out gemotiveerd op de hoogte gebracht. De time-out maatregel kan eenmaal worden verlengd met één dag. Alvorens de leerling terugkomt op school, vindt altijd een gesprek plaats tussen schoolleiding, leerkracht, ouders en leerling. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een leerling, dat de leerling niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de Seb@stiaan en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen.