We willen graag de kwaliteit van ons onderwijs handhaven en verbeteren. Daarom stellen wij ons voortdurend vragen als:
– Waar staan wij nu met ons onderwijs?
– Wat willen wij met ons onderwijs bereiken?
– Hoe willen we onze doelen bereiken?
– Wat willen we verbeteren of veranderen?
– Leidt dit vervolgens tot betere resultaten?
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd besteden aan studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich ontwikkelt op een bepaald gebied. Een gedetailleerd en volledig overzicht is te vinden in ons schoolplan.
De speerpunten voor schooljaar 2020-2021 zijn:
Invoeren van nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Blink Wereld
Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de wereld om hem/haar heen steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek gaan daar dieper op in. Voor deze vakken gebruiken wij vanaf dit schooljaar de methode Blink Wereld, een totaalpakket voor wereldoriëntatie. Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren vormt de basis. De kinderen werken op een actieve manier aan de les/het thema. Ze maken daarbij gebruik van alle informatiebronnen die beschikbaar zijn. Deze manier van werken maakt dat leerlingen vaardigheden uit de 21e eeuw moeten gaan gebruiken.
Teamleren – leren van elkaar
Binnen het team van de Seb@stiaan willen we graag optimaal gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Door van en met elkaar te leren, worden wij individueel sterkere leerkrachten. Het komende jaar zullen wij gaan kijken hoe we het leren van elkaar willen vormgeven.
Spelend leren
In de groepen 1 en 2 zal er een nascholing volgen op het spelend leren. Hoe kunnen wij de hoeken nog beter inrichten zodat er een leerrijke omgeving ontstaat voor kinderen. En welke vaardigheden vraagt dit van de leerkracht om het spel in de hoeken goed te begeleiden. De nascholing zal begeleid worden door Eline Rottier van de IJsselgroep.
Meerbegaafdheid
Dit jaar zullen we een start maken met het inrichten van ons onderwijs aan de cognitief meer begaafde leerling. Het accent zal vooral komen te liggen op het signaleren van deze kinderen.