De kleuters zitten met elkaar in de combinatiegroep 1 en 2. We besteden daar veel aandacht aan het creëren van een veilige sfeer. Pas als een kleuter zich veilig voelt, zal hij zich kunnen openstellen voor alle indrukken die hij tijdens een schooldag opdoet.
Thematisch onderwijs
In de kleutergroepen op de Seb@stiaan wordt gewerkt aan de hand van thema’s die kunnen aansluiten bij een seizoen of bij een belangrijke gebeurtenis in het jaar. De onderwerpen die aan bod komen sluiten nauw aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Daarnaast kunt u denken aan thema’s als ‘ziek zijn’, ‘verkeer’ of ‘kunst’. Het onderwijs voor uw kind sluit aan bij deze thema’s; de lessen, de klas en de hoeken worden hierop aangepast. Spelend leren krijgt hierdoor een belangrijke rol en biedt veel kansen om uw kind uit te dagen. Hiermee wordt gezorgd voor een rijke leer- en speelomgeving voor uw kind.
Taalonderwijs
Fonemisch bewustzijn
Fonemisch bewustzijn is het besef dat woorden uit letterklanken zijn opgebouwd. Dit is een belangrijk onderdeel van beginnende geletterdheid, omdat het bijdraagt aan een goede leesstart in groep 3. In groep 1 beginnen we daar spelenderwijs mee. In groep 2 krijgt dit een steeds belangrijkere rol in de lessen en in de ontwikkeling van uw kind. De kinderen krijgen in groep 2 in kleine kringen, afgestemd op het niveau van uw kind op dat moment, spelenderwijs les in fonemisch bewustzijn.
Woordenschat
In de onderbouw gebruiken we de methode Logo3000, waarbij kleuters alle 3000 woorden van de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) leren. Met die woordenschat gaan ze goed voorbereid naar groep 3. We vinden communiceren met leerlingen belangrijk, omdat leerlingen op deze manier de betekenis en uitspraak van veel woorden leren, wat van belang is voor het latere lees- en taalonderwijs.
Taalactiviteiten vinden vooral plaats tijdens kringgesprekken, voorlezen, vertellen, samen spelen, samen werken, leren van versjes, taalspelletjes en bekijken van boeken.
Rekenonderwijs
Net als de taalactiviteiten sluiten ook de rekenactiviteiten aan bij de belevingswereld van uw kind en het centrale thema van dat moment. Niet alleen in de kring vinden rekenactiviteiten plaats, maar ook in de hoeken en tijdens de speel/werkles wordt er veel aandacht besteed aan rekenbegrippen en -spellen.
Gecijferd bewustzijn
Bij gecijferd bewustzijn doen kinderen ervaring op door activiteiten te ondernemen op het gebied van tellen, getalbegrip en meten en meetkunde. Ook ligt er veel nadruk op rekentaal. Zo maken we de kleuters spelenderwijs klaar voor een goede rekenstart in groep 3.
Motorische ontwikkeling
De motoriek speelt bij jonge kinderen een belangrijke rol; in deze fase worden grote stappen gezet in zowel de grove als de fijne motoriek. Dit is dus ook een belangrijk onderdeel van het kleuteronderwijs. We besteden veel aandacht aan een goede pengreep en zorgen voor veel bewegingsonderwijs. Regelmatig staan er bewegingsactiviteiten op het programma. U kunt dan denken aan buiten spelen, gymnastiek, maar ook aan activiteiten als knippen, plakken, scheuren en verven om zo de fijne motoriek te ontwikkelen. Het gebouw biedt ons hiertoe zeer veel mogelijkheden: twee speelzalen, een gymzaal, een aparte techniekzaal en niet te vergeten ruim opgezette klaslokalen. Uiteraard is er in ons lesprogramma ook ruimte voor de rijke fantasie en creativiteit van kinderen. We maken en luisteren naar muziek, zingen, dansen en spelen toneel.
Sociale vaardigheden
We werken veel aan sociale vaardigheden in de kleutergroepen. Hierbij maken we gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining probeert kinderen te leren hoe ze sociaal sterk(er) kunnen worden en hoe ze op een goede manier met elkaar om kunnen gaan, bijvoorbeeld door een prentenboek te lezen en dit met de kinderen te bespreken en na te spelen. Ook doen we veel groepsspellen bij de Kanjertraining en spelen we met de klas situaties na om te leren hoe je op een goede en sociale manier kunt reageren en voor jezelf op kunt komen. Zo leren kinderen samen te werken met materialen, elkaar te betrekken bij activiteiten en open te staan voor anderen. Ook leren we kinderen ‘nee’ te zeggen en leren we ze dat ze belangrijk zijn.
Onderwijs op maat
De ontwikkeling van kleuters gaat niet bij iedereen gelijk op. We geven leerlingen die voorop lopen extra uitdaging door stof uit groep 3 aan te bieden of door verdieping van de bestaande lesstof. In de tweede helft van groep 2 intensiveren wij de voorbereidingen voor het leesproces in groep 3. Wij starten o.a. met het werken met enkele materialen van groep 3. Sommige leerlingen zijn hier aan toe en zullen reeds in groep 2 het leesproces oppakken. De overige leerlingen wennen vast aan de methode en materialen, waardoor het proces in groep 3 soepeler verloopt.