Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving. Bij technisch lezen gaat het om het lezen van woorden en teksten. Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en die kunt verwerken. Meerdere keren in de week lezen we in de klas. Wij doen dit ook klasdoorbrekend; kinderen uit verschillende groepen lezen samen in leesgroepjes en worden daarbij begeleid door een tutor. Een tutor kan een leerkracht, een ouder of een leerling zijn. Regelmatig wordt het leesniveau opnieuw vastgesteld en worden er nieuwe groepjes gemaakt. We vinden het heel belangrijk dat kinderen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en -poƫzie. In alle groepen leest de leerkracht regelmatig voor. Kinderen vinden het vaak heerlijk om naar een spannend verhaal te luisteren. En zo maken ze kennis met werk van verschillende schrijvers.