Kinderen leren niet volgens een vast patroon. De Seb@stiaan biedt veel structuur, duidelijkheid en rust. Dat zijn, wat ons betreft, voorwaarden om tot leren te komen. Onze school streeft ernaar het onderwijs zo veel mogelijk af te stemmen op de verschillen in mogelijkheden en behoeften van onze leerlingen.
Organisatie
Ons onderwijs is zo georganiseerd dat leerlingen in acht jaren de basisschool kunnen doorlopen. Kleuters die in oktober, november en december geboren zijn, stromen in principe aan het eind van het schooljaar waarin ze zijn ingestroomd, door naar het tweede leerjaar. Elke jaargroep heeft zijn eigen leerstofinhoud, die jaar op jaar aansluit. Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren, maar wel een eigen leerlijn kunnen volgen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het overdoen van een klas in het belang van het kind wordt overwogen. Een dergelijk besluit wordt genomen in een overleg tussen ouders, groepsleerkracht(en), intern begeleider en directie. Op beide locaties zijn alle groepen aanwezig. We werken op de Seb@stiaan in jaargroepen: kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de klas. In de lokalen zitten de leerlingen in groepjes, zodat ze leren samenwerken en elkaar te helpen. Binnen het lesprogramma is ruimte voor verschillen tussen kinderen.